Gyorshír
Percről-percre
2014. február 1.
Közlekedési tanácsok - megszívlelendő!
Hogyan közlekedjünk ónos esőben? Néhány fontos javaslat.1) Gépjárművel leginkább sehogy. Könnyen elbízhatja magát az, aki egyébként jól vezet, gyakorlott, és nem okoz neki gondot például egy-egy nagyobb havazás sem.
Sajnos azonban a legjobb minőségű téli gumi, mérsékelt sebesség és nagy tapasztalat sem érnek az égvilágon semmit, ha ráfutunk egy-egy tükörjéggel borított szakaszra. ABS ide vagy oda, fékhatás gyakorlatilag nullára csökken, a kormány teljesen hatástalan, és a súrlódás hiánya miatt az autó megállíthatatlanul csúszik tovább az első komolyabb akadály felé. Ez szerencsés esetben egy árok, rosszabb esetben egy fa, a szembejövő forgalomról már nem is beszélve. Akármilyen lassan haladunk - 30-40 km/órára lelassítva - e megcsúszás után szinte esélytelen megfogni a járművet!
Ha balesetet látunk, úgy húzódjunk le, hogy vegyük figyelembe - a mögöttünk jövők egyenesen belénk csúszhatnak, ha nem látnak minket meg időben. Semmiképpen ne álljunk meg kanyar után, vagy annak külső, kisodródó ívén!
2) Mivel a csapadékmező igen kiterjedt, hiába dolgozik gőzerővel az összes munkagép, sajnos nem számíthatunk rá, hogy a Közterület-fenntartó képes lesz minden alsóbbrendű utat is azonnal megtisztítani. Ráadásul a használt síkosság-mentesítő keverék (amely már régóta nem csak sóból áll), csak -5, -7 °C-ig hatásos, a jégréteg vastagságától is függően. Ha esetleg egy-egy völgyben, vagy fagyzugos szakaszon ez alá esik hajnalban a hőmérséklet, akkor ott még a kezelt felületek is korcsolyapályává változhatnak!
3) Ha muszáj elindulnunk, akkor talán a legbiztonságosabb, ha vasúttal megyünk. Itt persze a jég által terhelt, és a szél által nyírt, lengő felsővezetékek esetleges leszakadása okozhat problémát - de még mindig sokkal nagyobb biztonságban vagyunk, mint közúton.
3) Elakadás esetére legyen nálunk termoszban forró tea, kávé, takaró, és persze kellő mennyiségű üzemanyag, hogy fűteni tudjunk.
4) Bár a jég kevésbé látványos, mint a méteres hótorlaszok, valójában sokkal, sokkal (!) veszélyesebb annál. Ezt semmiképpen ne feledjük!